Alla inlägg under oktober 2011

Av Anders Holmberg - 17 oktober 2011 22:36

STORT TACK!


55 lagtingsröster och hela 66 kommunalvalsröster.


Jag är STOLT, evigt tacksam till Er alla, men samtidigt glad över att det finns folk som tror på mig därute.


Jag skall göra mitt bästa och Ni väljare vet att ni får kontakta mig när Ni vill om ni har saker Ni vill att jag för fram inom OBS gruppen.

I lagtingsvalet ökade jag med nio röster från valet 2007.  Jag slog flera av de politiska rävarna, det var kalasroligt och partiet höll fyra mandat.
 
Kommunalvalsresultatet drog verkligen ut på tiden, men det var det värt.
Resultatet kom en bit in på natten mot måndagen, Obs 2 mandat och ÅF 2 mandat. Vi inom OBS hade ett tekniskt valförbund med ÅF. Jag var inte med på listan, dääm. Men jag hoppades att jag kunde ligga bra till för suppleantplats.

En i partiet ringde valförbundet på dagen och ville ha alla övriga röstetal till alla i gruppen. "Tyvärr vi håller på och kontrollräknar rösterna ännu så vi kan inte säga något."

Nytt rekord för partiet
Sedan ringde det på eftermiddagen, vi söker stadsfullmäktigeledamot Holmberg. Kul samtal måste jag säga, målet med valet var förstås att komma direkt in i fullmäktige, vi hade en målsättning inom partiet och listan 4-5 mandat, vi fixade 3 till obundna och 1 till ÅF. Obundna gör därmed sitt bästa val någonsin i Mariehamn. Aldrig tidigare har vi haft tre mandat, två för många år sedan, då Danne och Frille satt i stadens borg.


Dagen i övrigt gick i gosandets tecken, barnen kom idag och vi har bara kramats och sett på idol avsnitt, ätit gott. Eftersom jag reser bort på ett möte imorgon är det med mamman inatt och nu längtar man bara tills imorgonkväll när man kommer hem igen och de är i huset och sover med mig igen en vecka framåt.


Valet har gett mig extra energi och kraft inombords att fortsätta med skilsmässan, jag säger inget mer om detta förrän allt är klart. Även travgalan gav extra styrka, tänk vilka fina människor det finns som bryr sig ibland. Nu väntar en kidzvecka och vi har massor med  häftigt på gång och jag hoppas vi kan njuta och kramas extra mycket ihelgen.


Ha det underbart och massor med kramar till Er alla.
/Er egen Anders.



Här kommer ett härligt minne från kvällen med barnen:

Min ena dotter och jag satt och kikade på valresultatet idag vid datorn. Hon är helt inne i det här och kollar röster, vem som deltog, lagting och kommunalval, vem som riskerar komma in, nästan inne och inte inne etc. Skojigt.


Sedan kikade hon på alla valannonser och ser dig och utbrister.


VAAA! Är Erik med i Centern?
...Jag: Vad är det för fel på det partiet då?
Hon: Men pappa, han brukar ju faktiskt vara i Geta skola och äta.
Jag: Hmmm
Hon: Alltså Centern, dom tycker ju bara om bönder.


Nog e barn för gulliga!


Ps. Gissa förresten om det blev jubel på kidzen och mig när valnämnden ringde och vi satt i bilen tillsammans.

OBS! Vi skall presentera lite vinnare i tävlingarna, det kommer, håll ut :D

Av Anders Holmberg - 13 oktober 2011 22:33

 

 

Varit på en riktigt inspirerande föreläsning ikväll med Håkan Fransson "Alla överens i lagtinget ikväll.


Snacka om att få en sporrande kick för framtiden. Nu kör vi, det är val på söndag och det är upp till Er väljare att välja vilka partier och personer som skall in och föra Åland vidare.


Närmare 40-talet personer i publiken, flera representanter från de andra politiska partier närvarade. Endast Liberalerna saknades :D vad jag kunde se. Tyvärr inget media på plats ikväll.

Hursomhelst, det här var riktigt inspirerande, Håkan Fransson som är drogsamordnare i Öckerö kommun, berättade hur man minskat alkoholkonsumionen drastiskt i Öckerö. Detta genom att få alla vuxna att komma överens om att inga unga ska få tag på alkohol. Det var mycket intressanta information och siffror Håkan visade för oss. Öckerö är för övrigt en kommun utanför Göteborg med runt 12.000 personer.


Flera personer i publiken blev kvar efteråt, det kändes i luften att alla de personer från de olika partierna som blev kvar tillsammans med en obs trio. Var övertygad om att Öckerö modellen var mycket intressant för framtiden.


Nu skall vi tillsammans lyfta denna fråga efter valet och visa att detta är möjligt. Det finns så mycket att vinna för samhället, kommunerna och landskapet här, jag är iallafall övertygad att finns viljan så skall detta projekt igång fortast möjligt, jag kommer hursomhelst att jobba för detta och även stöda all fältverksamhet.


Verkligen skojigt med nästan 40-talet personer i publiken, detta då jag kontaktade Fri från Narkotika på Åland, efter att jag sett ett inslag i Tv4 om Öckerö och deras arbete, vi skall inte vara rädda för att plagiera bra saker från våra grannar i väst och öst. 


Nej nu mot sängen, det är fredag imorgon och sedan lördag, sedan söndag och valdag, kom ihåg att rösta!

/Anders

 



Av Anders Holmberg - 12 oktober 2011 07:42

Under mina fyra senaste år när jag tagit del av det politiska arbetet i Mariehamn har jag förvånats över hur stort fokus och vikt det är kring utgifterna inom förvaltningen. Det är desto mindre fokus på intäkter inom de olika förvaltningarna, märkligt enligt mig.

   

 

Jag och Obunden Samling i Mariehamn vill att staden i högre grad inför ett kommersiellt tänkande för att skapa intäkter i offentliga utrymmen och på offentliga platser. Det kan handla om att inbegripa utrymmen för uthyrning i offentliga byggnader. Tex. en ”Sky bar” då färjterminalen byggs om, men även att upplåta reklamplats i färjlandgångarna och i terminalen. Kommersiellt tänkande bör finnas med i all planering av offentliga byggande framöver. 

Bara för att nämna några ställen.

Det är med stolthet jag som ålänning går och röstar på söndagen. Väl mött vid valurnorna.

Anders Holmberg

Lagtinget 50. Kommun: 506.


För övrigt vill jag säga till "someone" som skrev en kommentar till mig att jag inte publicerar anonyma påhopp eller angrepp mot mig. Vill du prata med mig eller föra fram dina åsikter finns jag på tel. 04570721934.

/Anders

Av Anders Holmberg - 10 oktober 2011 16:14

 
Jag har under mina åtta år vid Shell stationen varit med om både det ena och det andra vad gäller ungdomar.     
 

Undertecknad kontaktade under sensommaren föreningen Fri från Narkotika och bad dem omgående ta hit Håkan Fransson, drogsamordnare i Öckerö kommun. Jag valde även gå in och sponsorera föreläsningen åt föreningen som äger rum nu på torsdag 13/10 kl. 19.00 i lagtinget.


Allt detta sedan jag sett ett Tv4-inslag med Fransson om hur de jobbade med ungdomarna i Öckerö kommun utanför Göteborg. Håkan Fransson, drogsamordnare i Öckerö kommun, kommer nu till Åland och berättar hur man minskat alkoholkonsumionen drastiskt i Öckerö kommun, genom att få alla vuxna att komma överens om att inga unga ska få tag på alkohol. Föreläsningen arrangeras av Fri från narkotika.

Jag har med anledning av detta skrivit en insändare:


Så här lätt kan det går fel för ungdomar

Jag har under mina senaste år på min arbetsplats sett både roliga och mindre roliga saker med ungdomar inblandade.


Det här är en liten berättelse från Mariehamn. Fredag, kl. 21.00, ett gäng på 4-6 personer i åldern 14-16 år besöker en butik i staden. Två åker fast för snatteri.


Det går någon vecka, Polisen kontaktar mig 03-tiden söndag, de letar 5-6 killar. Någon timme senare vid 6-tiden är två av killarna omhändertagna av Polisen. Inbrott och skadegörelsen i över 10 bilar. Första frågan jag ställer mig, vad sjutton gör Ni ute den här tiden?


Historien går vidare, jag pratar med en av killarna och försöker få honom att förstå att han inte kommer att få något sommarjobb hos mig om han fortsätter i dessa banor. Det går några dagar igen, en av dem kommer in och berättar för personalen, att blir erbjudna narkotika utanför. Jag är själv förälder till två tjejer och om några år har jag fullt upp att hålla koll på dem. Vi föräldrar skall inte anklaga oss själva att vi är dåliga, men vi kanske behöver stanna upp i vardagen ibland.


När jag i somras såg ett inslag i TV4 med drogförebyggaren Håkan Fransson från Öckerö kommun kontaktade jag Fri från narkotika på Åland och bad dem ta hit honom. Jag valde även gå in och sponsorera föreläsningen åt föreningen som nu äger rum torsdag 13/10 kl. 19.00 i lagtinget.


Så alla föräldrar och anhöriga ta tillfället i akt och besök föreläsningen så hjälps vi alla åt att ta hand om våra ungdomar. Samhället har ett enormt ansvar men även vi föräldrar, jag vill arbeta med ungdomarna både som förälder men även på landskaps- och kommunalnivå kommande år.


Anders Holmberg

OB 64 och 506.

Företagare och entreprenör




Av Anders Holmberg - 10 oktober 2011 15:09

 

Kanske det är dags för övervakningskameror i centrala Mariehamn. I lördags var jag ut på två nattklubbar i Mariehamn, mycket folk och riktigt bra stämning vad jag kunde se och höra.

   

Så läser jag Ålands Radios nyheter:

Vid fyratiden på söndagsmorgonen blev en man i 20-årsåldern grovt misshandlad på Nygatan i centrala Mariehamn. Mannen fick ta emot ett slag mot huvudet och ramlade och slog huvudet i gatan.
   Han fördes medvetslös till sjukhuset i Mariehamn, men flögs på söndagsförmiddagen till Akademiska sjukhuset i Uppsala för vård. Han har nu vaknat ur sin medvetslöshet, men det finns inga uppgifter på hur svårt skadad han är.


Vi inom obunden Samling i Mariehamn har diskutterat på våra möten huruvida det finns skäl att ha övervakningskameror i centrum. Vi är för detta, men det skall förstås inte missbrukas, men i fallet ovan hade det varit av vikt att kunna kika på lite övervakningsfilmer. 

 

Från vårt valprogram står det att läsa:

För att motverka skadegörelsen i centrum och annan kriminalitet förespråkar ObS i Mariehamn att det sätts upp ett tillräckligt antal övervakningskameror på strategiska platser. Arrangemanget sker i samråd med staden, företags- och fastighetsägarna samt polisen. Övervakningskamerorna ska inte

vara ett alternativ till polisiärt arbete utan ses som ett komplement för att utreda brott.


Hjälper ofta till

Som företagare i Mariehamn blir jag ofta kontaktad av Polisen då vi har övervakningsbilder från både i och utanför butiken. Jag tror mig veta att våra bilder varit till stor hjälp vid det polisiära arbetet. Utan att berätta för mycket var det roligt att konstatera att den eftersökte våldtäktsmannen åkte fast så fort.




 


Av Anders Holmberg - 4 oktober 2011 09:44

 "Samhället skall inte bidra till dolt missbruk och våld"      

-

Kan inte låta bli att kommentera Nya Ålands artikel idag  "Förslag: Stäng krogen tidigare" där hälsominister Katrin Sjögren (lib) tycker till om vill justera krogarnas stängningstider. 

  

Alkoholkonsumtionen är på tapeten efter ÅSUB:s utredning. Katrin Sjögren (lib) vill justera krogarnas stängningstider.  Visst kanske våld och övergrepp ökar i takt med promillehalten. Men en stor bidragande orsak till detta är ju även den ökade tillgången på illegal alkohol och taxfreen. Vi har ingen kontroll på detta, det är den illegala marknaden samhället måste bekämpa inte den legala marknaden.



Jag tycker att man många gånger fokuserar på helt fel saker när man talar om förebyggande arbete. Man arbetar INTE förebyggande när man resonerar om att krogar ska stänga tidigare. Det blir snarare en motsatt effekt, man öppnar dörrarna för privata fester och för den illegala marknaden, det dolda våldet och missbruket.



Det finns väl ingen forskning som säger att den totala alkoholkonsumtionen minskar vid kortare öppettider på krogen. Det är mycket förvånande att hälsoministern uppmuntrar till kortare öppettider. Detta då det med all sannolikhet kommer öka antalet privata fester, svartklubbar och folk som driver runt på stadens gator.


De krogar som  har serveringstillstånd skall sköta sig, de bör inte servera till märkbart berusade eller minderåriga. Det här handlar om hur människor dricker inte när. Stadens krogar har utskänkningstillstånd, de har ordningsvakter för att upprätta ordning och säkerhet. Därför borde vi resonera tvärtom och uppmuntra till längre öppethållning. Polisen har då också mer hjälp under längre tid av ordningsvakterna, man får en bättre spridning när människor går hem. Risken för bråk på stadens gator ökar om alla går hem samtidigt.



Det är väl mer effektivt att utöka öppettiderna och servera alkohol under kontrollerade former, detta för att förebygga våldsbrott och överkonsumtion av alkohol. Det åländska samhället skall fortsätta med att satsa på att stärka självförtroendet och självkänslan hos barn, ungdomar och föräldrar. Detta genom stöttning och metoder som har vetenskapligt bevisad effekt. Det är alkohol- och drogförebyggande arbete. Lyckas vi med detta kommer troligtvis totalkonsumtionen av alkohol och droger minska i det långa loppet.



Hot, förbud och straff är inte alltid lösningen på ett problem. Jag är trött på att man alltid tror att det är lösningen på ett problem. Låt folk dansa i Mariehamnsnatten, öka öppettiderna till fast kl.06.00 Turisterna lär inte klaga och nattlivet i Mariehamn blir exklusivare och inbjuder folk att komma till Åland. Jag gillar inte ens tanken på att stänga tidigare, vi har väl sagt att Åland behöver bli ett öppnare samhälle, det är inte bara butikerna som skall öka sina öppettider, även caféer, restauranger och nattklubbar.



Anders Holmberg

Ob

Lagtinget: 64

Kommun: 506

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards