Direktlänk till inlägg 24 maj 2015

Nattsvart i Mariehamn. Nej tack.

Av Anders Holmberg - 24 maj 2015 11:55


Imorgonkväll är det en vecka sedan Mariehamn släckte ner belysningen. Detta efter att Infrastrukturnämnden och Stadsfullmäktige godkänt att släcka ner belysningen enligt ett beslut som löd så här i budgetskrivningen. 
 
"Kostnaderna för gatubelysningen beräknas efter normalår. Släckning av all belysning en timme varje dygn (halv timme morgon och kväll). Belysningen helt släckt under juni och juli månad. Anslaget för belysningsunderhåll sänkt."
 
Vid infrastrukturnämndens möte den 18 maj med start klockan 18.30 fick vi i nämnden under slutdelen av mötet under "information för kännedom" information om att belysningen släcks redan samma kväll. Alltså två veckor tidigare än det ursprungliga förslaget. 
 
Döm om min förvåning när jag sedan på tisdagsnatten åker hem från jobbet och hela centrum och Mariehamn är fullständigt bäcksvart. Jag ser knappt var jag kör och vem som kommer gående. 
 
Jag kontaktar omgående medlemmarna i nämnden via email och uttrycker min reaktion. Jag försöker även få tag på infrastrukturdirektören per telefon tisdag morgon. Som medlem i infrastrukturnämnden vill jag inte stå fast vid det här förslaget och beslutet. För vi kan inte vara så kortsinta att vi inte kan gå in och ändra ett förslag. Detta när vi ser att det inte fungerar. Även om intentionen att dra ner på kostnaderna får vi inte äventyra säkerheten och skapa oro. 
 
Vi måste bannemig kunna vara så förnuftiga att sätta på belysningen och samtidgt sätta sig ner och fundera en gång till. Är det här ett bra förslag. Jag skäms verkligen inte för att ändra eller göra om, om jag gjort eller varit med och tänkt fel.  I det privata näringslivet ändrar vi ofta på bådebbeslut, förslag och prioriteringar. I det här fallet hade jag vridit igång belysningen samma kväll. Eller åtminstone tänt belysningen i stadens centrum och längs huvudvägarna. 
 
Men så funkar det inte inom det kommunala och offentliga på Åland. Varför är det alltid så. Kan någon berätta detta för mig.  Inbesparingen här handlar alltså om 15.000 euro. Sätt på belysningen omgående nu. Så får vi i nämnden tillsammans med förvaltningen diskuttera hur vi skall lösa detta. Det är tufft att vara i ett mindre oppositionsparti. Men när vissa andra större partier meddelar att "de vill vänta och se hur det går över helgen".
 
Nej då kan inte jag knipa käft. Ihelgen har det ånyo varit en hel del turister på Åland och i Mariehamn. De skrattar åt oss. De undrar om Putin kommit. Visst det går att skratta åt det. Men någon rim och reson får det vara. 
 
Det finns så mycket att göra kring och med belysningen i Mariehamn det vet vi alla. Och om det går att dra ner på kostnaderna, vilket jag är övertygad om att gör, då skall vi förstås göra det. 
 
Men så här får det inte gå till. Gör om gör rätt.
ALLA ser ju att detta inte är bra.  
 
Anders Holmberg. 
Medlem i infrastrukturnämnden. 
Stadsfullmäktigeledamot. 
 
 
 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards