Direktlänk till inlägg 16 november 2016

Svammel utan några åtgärder. Varför?

Av Anders Holmberg - 16 november 2016 16:55


Har följt budgetdebatten i lagtinget i tre dagar och känner att jag måste skrivs av mig kring vad jag tycker. 


Flera lagtingspolitiker och ministrar pratar och pratar. Samtliga är oroade över att narkotikasituationen i landskapet har blivit mycket värre i år och att beslagen ökar. De säger även att polisen bekräftar detta. De pratar vidare om hur cannabis användningen går ner i åldrarna.


Det verkar finnas en politisk enighet att drogernas utbredning på Åland bör stoppas. Men varför gör ni då ingenting konkret omgående?


Har sedan flera år tillbaka engagerat mig i debatten om och hur landskapsregeringen nedmonterat polismyndigheten genom att kontinuerligt minska resurserna. Fem polistjänster plockades bort 2012-2013. Idag lever flera av de ungdomspoliser som LR dessutom uppmanade och lockade att utbilda sig till Poliser en fast tjänst.


Som det är nu är det alltså fri handel och konsumtion av droger och narkotika på Åland. Förebyggande arbeten är jättebra, ungdomenshus är ett sådant. Men vill vi begränsa tillgången behövs nog krafttag. Så länge det är lätt att få tag i droger kan vi nog sjösätta hur många förebyggande ungdomsprojekt somhelst.


De som är ansvariga monterar nu ner de resurser som kan betyda att polisen kan begränsa och stoppa drogernas framfart. Att montera ner polisen handlar om betydligt mycket mer än att bekämpa droger och narkotika. Utredningstiderna blir längre och längre i andra brottsärenden och fall. Befolkningen drar sig för att anmäla saker till polisen. Polisens synlighet på vägar och gator minskar. Allt det här kan få oroväckande konsekvenser på sikt för hela landsskapet Åland. Vi är många runt om på Åland som förundras över hur LR kan förbise detta. Snart har vi samma problem på Åland som i övriga världen.De politiker som sitter vid makten lyssnar inte på befolkningen.


Det är alltså oerhört förvånande och ledsamt att inget konkret görs för polismyndigheten. Det mesta tenderar ni till att handla om politiskt svammel i en ack så viktig fråga som i slutändan handlar om trygghet, säkerhet och människoliv.


Anders Holmberg
Företagare och politiker

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards