Direktlänk till inlägg 23 november 2016

 1 556  150 euro i skattemedel till Visit Åland

Av Anders Holmberg - 23 november 2016 01:53

Efter att ha blivit nedrIngd ihelgen av turistföretagare som instämmer och håller med mig i turismdebatten kommer ett nytt inlägg. Otroligt att inte fler vill ta debatten offentligt. Finns det någon oro?


Till insändaren. 

”Det får inte vara resan till Åland som är målet längre för Åland”. Visit Ålands vd Lotta Berner-Jansson och ordförande Terese Flöjt för fram att jag har några sakfel i min insändare. Jag korrigerar det som kan misstolkas.


Det är nog även viktigt att poängtera att min debattserie om turismen och VÅ inte handlar om någon personlig vendetta eller agg mot VÅ, styrelsen eller dess personal. Däremot kan man fundera kring hur marknadsföringspengarna från LR hanteras, hur VÅ använder dem samt vem som får tillgång till dem.

Den här turismdebatten handlar om att vi måste få till en förändring där hela näringslivet, rederierna och turismbranschen jobbar mot ett och samma mål, destinationen Åland. Som det är idag och har varit alla år åker turismbranschen åt olika håll i farlederna utanför Åland. Folk åker ”bussen till Åland” och ”kryssar till Åland” men de besöker eller sätter aldrig sin fot på Åland.


1,2 miljoner säger VÅ att de fått av landskapsregeringen 2016. Uppgifter från LR säger att VÅ har beviljats följande: 1 000 000 euro (marknadsföringsstöd), 456 000 euro (evenemangskalender, varumärket Åland, del 2 i tillgänglighetsguide, Åland convention bureau och stärkt marknadsföring av maritima skärgården).

Marknadsföringsstödet (1 miljon) är skrivet på två år (1.1.2016–1.1.2018) och innehållet har sett likadant ut i alla år. Perioden – var det ettårsavtal. LR är alltså nu på väg att satsa en miljon år 2017. Enligt avtalet skall VÅ uppvisa en slutredovisning med verksamhetsberättelse och bokslut över hur medlen har använts samt hur företagen inom turistbranschen deltagit i finansieringen av utvecklings- och marknadsföringinsatserna. Detta inom april månad 2017 för medlen 2016.


VÅ har beviljats 1 456000 euro av LR. I avtalet står det att VÅ:s ekonomiska styrsystem och rapportering bör fungera på ett sådant sätt att budgetering och användning av landskapets medel kan följas upp. Hur följer egentligen landskapsrevisorerna upp hur VÅ hanterar så stora skattemedel?


VÅ vill påvisa att det finns krav från LR. LR har mycket bra resultatavtal, uppföljning och rapporteringskrav i bidragen om totalt 456 000 euro. Men ”miljonavtalet” är förvånande mager. Var är resultatkraven i det avtalet? Åland behöver ökade inresandesiffror och övernattningar. När närregionerna ökar, tappar Åland.

Turismbranschen har en enorm tillväxtpotential, det finns ingen industri på Åland som har densamma. Det finns mycket på Åland som idag sköts kanonbra, flera företagare och entreprenörer och idrottsföreningar gör ett enormt jobb och ser till att turismen lever året om. Vad hände med rapporten 2012 gällande Ålands Näringsliv och VÅ som aldrig medlemmarna fick se?


Att det finns ekonomiska förutsättningar bör det inte råda tvivel om. Under 2016 har VÅ även beviljats 100 150 euro av Mariehamns Stad. Den totala summan skattemedel som beviljats från LR och Mariehamn uppgår alltså till hela 1 556 150 euro. Det vi vet nu är att Visit Åland har blivit rånade i flera år.


Det måste vara LR:s roll att se till att marknadsföringspengarna går till rätt saker, nu måste vi samla alla och tillsammans jobba för destinationen Åland. Jag hoppas att medlemmarna i VÅ kan vara med i det arbetet. För det får inte vara resan till Åland som är målet längre. Vi behöver ett levande och framgångsrikt turist-Åland, då lever hela Åland, även de som transporterar turisterna till och från Åland.


Anders 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards