Direktlänk till inlägg 25 november 2016

Passageraravgift ?

Av Anders Holmberg - 25 november 2016 00:11

Visit Åland höll höstmöte ikväll. Inga konstigheter rapporteras från mötet. De ekonomiska problem som uppkommit efter    ekonomibedrägeriet löser VÅ med att ta en checkkredit med marknadsföringsavtalet med LR som säkerhet. Intressant att ett avtal likt detta kan utgöra en säkerhet. Men förstås bra att VÅ verksamhet fortgår. 


Fredrik Karlström var en förespråkare för passageraravgifter, han lämnade in en motion och talade varmt om detta. Hans resonemang och tankar ligger helt i linje med vad som kanske borde ha gjorts för fem år sedan. I förrgår kunde vi läsa ÅSUBs övernattningssiffror för oktober, -14 % och en beläggningsprocent om 22 %.


Var ligger den stora oron i passageraravgifter? Hamnarna runt omkring Åland tar avgifter. Åland har skatteundantaget. Nyttjar vi detta så som vi borde. Alla jublade förresten i veckan, Viking Line beställer nytt tonnage. En riktigt bra nyhet.

Skall bli intressant att höra hur många miljoner Mariehamns hamn behöver byggas om för. Men ännu mer intressant blir det att se hur mycket fler passagerare som "kryssar till Åland" och framförallt hur många som åker till destinationen Åland.


Hur ser LR på turismen och dess framtid, en näring med den absolut största tillväxtpotentialen på Åland. Det undrar jag. 


Glad lilla jul.


https://frille.com/2011/04/06/passageraravgift/



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards