Direktlänk till inlägg 18 januari 2017

Backar LR upp polismyndigheten?

Av Anders Holmberg - 18 januari 2017 12:30

Tiden går fort, vi har lämnat 2016 och 2017 är här, lite mer att läsa önskas på bloggen, det noterar vi.

Var nyligen i kontakt med Polisen i ett förhörsärende i ett brottsmål från hösten 2016. Det var sannerligen inte lätt att delge ett vittnesmål. När det är över fyra månader sedan gäller det att vara förberedd. Vad många inte tänker på när jag driver frågan om Landskapsregerings ansvar gentemot den åländska polismyndigheten är att det i takt med att brottsmål och utredningar haltar efter äventyras rättskyddet på Åland. Det är oerhört viktigt att brottsmål reds ut av flera aspekter. Den oro som sprider sig bland ålänningarna känner jag mig inte bekväm kring.


Efter att ha läst tidningarna senaste veckorna blir man fundersam hur Polisen klarar av allt arbete och de brottsutredningar som behöver redas upp. Skrev en insändare om LR och Polisen igår.
 

Backar LR upp polismyndigheten?


Landskapsregeringen drog in närmare 70.000 euro i budgeten 2017 för den åländska polismyndigheten. I var och varannan polisrapport och i tidningarna står det att läsa om narkotikarelaterade brottsfall runt om på Åland just nu. Det är vida känt att nyttjandet av narkotika kryper nedåt i åldern, så lågt som till 11-12 åringar. Det är en riktigt skrämmande utveckling.  Drogernas framfart för med sig mycket annan brottslighet och folk mår dåligt runt om på Åland. Ålänningarna har även börjat låsa om sig.


Den 5 maj 2016 skrev landskapsregeringen och ministrarna Wille Valve, Nina Fellman och Tony Asumaa en insändare ”Hur stoppar vi drogerna? Den 16 augusti 2016 skrev jag en insändare ”Det är dags att vakna nu” där jag krävde att LR ger mera resurser till polisen för att bekämpa narkotikan. Det blev debatt i lokaltidningen och polismästaren Maria Hoikkala bekräftade den 18 augusti 2016 att det är en kraftig ökning av narkotikafallen på Åland. Hon sade att polisen i nuläget med deras resurser klarar av att sköta den dagliga verksamheten men inte mera.


LR skrev vidare att de har beredskap att göra mer och att de under de närmaste månaderna kommer att följa situationen på fältet noggrant” LR har sedan dess alltså DRAGIT NER på budgetmedel för Polisen och något svar från LR hörs aldrig. Ärendet tystas ned och frågan vi bör ställa oss. Vad gör LR för att backa upp Ålands Polismyndighet i deras just nu viktiga arbete besvaras aldrig. Istället läggs det mesta fokus nu på kommunreformer och annat som de anser vara viktig. 

När tänker LR på allvar agera mot narkotikans och drogernas framfart på Åland. Vad har personerna i polisstyrelsen för roll och uppdrag eller gör de bara som LR säger. Det är dags att vakna nu, kom ut på fältet och följ situationen noggrannare innan det är försent. 

Människor har redan fått sätta livet till, hur många fler ålänningarna skall behöva gå samma öde till mötes förrän LR tar krafttag och visar mer vilja i Polisens viktiga arbete än att föra in en skrivning i en budgettext. Åland har länge varit en mycket trygg plats att bo på. Verkligheten är snart inte densamma längre. Jag vill som ålänning och skattebetalare inte höra orden ”vi har varit för naiva” från LR:s den dagen det gått för långt.

Agera nu innan det är försent.


Anders Holmberg

Köpman och politiker.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards