Direktlänk till inlägg 25 januari 2017

Bibehåll åtminstone polisens resurser!

Av Anders Holmberg - 25 januari 2017 08:03


Drogdebatten fortsätter på Åland. Emelie Holmström hade en insändare i veckan där hon berör mitt tidigare inlägg och säger att hon inte tycker att Polisen behöver mer resurser i arbetet mot droger. Jag skrev en insändare i går för att bemöta hennes tankar. Och imorse när jag öppnade Nya Åland kunde jag konstatera att polismästaren bekräftar att 2016 var ett rekordår vad gäller drogbrott på Åland. Riktigt tråkigt att höra men föga förvånande. För mig handlar det inte om att skjuta till 200 000 euro, det handlar om att ÅTMINSTONE bibehålla 70 000 euro. Dessa pengar är med all säkerhet väl investerade pengar i hela vårt samhälle. Jag och Obunden Samling gick till val med budskapet mer resurser till Polisen. Det som nu sker är fel väg att gå.

I dagens Åland Radio berättar Sara Kemetter från polisstyrelsen att man tar krafttag mot narkotikan och satsar. Men man tillför inte några resurser. Det framgår även i radiointervjun att det är helt vanliga svenska ljusa pojkar som kommer hit och har tunga droger med sig. HELT VANLIGA SVENSKA LJUSA POJKAR. Herre du milde tid. 

http://www.radiotv.ax/aland-idag/extra-satsning-mot-droger

Insändaren nedantill. Hörs.




Det handlar om att åtminstone bibehålla polisens resurser!


Tack Emelie Holmström för dina inlägg i debatten om droger och narkotika. Du berör min insändare om hur Ålands Landsskapsregering skär ner de ekonomiska resurserna 2017 till den Åländska polismyndigheten i din insändare. 


Du misstolkar kanske mitt inlägg litegrann,  jag konstaterar att LR dragit ned budgeten med 70 000 euro. Jag konstaterar vidare att det i var och varannan polisrapport står att läsa om narkotikarelaterade brott.  Jag återger ingen statistik, men jag kommer ofta via mitt arbete i kontakt med olika problem som kräver polisiära insatser.  I Nya Åland den 25/1 står det nu däremot klart och tydligt att läsa att det är rekordmånga drogbrott under 2016, vilket även polismästaren Maria Hoikkala bekräftar.  Jag frågade vidare vad LR gör för att backa upp polismyndigheten i arbetet mot drogerna och dess framfart. 


Några svar får vi aldrig, du eller jag. Men det är riktigt bra att du belyser hur det faktiska arbetet kunde gå till. För du har rätt i mycket av det du nämner Emelie. Polisen kan även göra mycket tillsammans med andra myndigheter gällande droger och narkotika. Men polisen har även andra uppdrag att sköta och allt arbete även det du berör kräver resurser.


I takt med att drogerna breder ut sig uppstår även andra problem. För narkotikan skall finansieras. Stölder, inbrott, bedrägerier och andra brott tenderar att öka. Och det blir allt grövre brott som polisen får ta sig an.  Brottsutredningstiderna riskerar med mindre resurser att bli längre och längre.  Att som målsägande behöva vänta uppemot fem-sex månader innan det händer någonting är på tok för länge. Likaså för vittnen som hörs efter fyra-fem månader. Hur skall de ens kunna återge ett bra vittnesmål. Det är lika viktigt att den som utfört brottet får sitt straff. Det här handlar i många fall om ens egen integritet och trygghet. 


Polisen har ett tydligt uppdrag i vårt samhälle. Jag är tämligen säker att de gör sitt allra bästa på fältet och för att brottsärenden och utredningar inte skall släpa efter.  Emelie för mig handlar det alltså inte om att tillföra stora resurser till polisen. Det handlar om att åtminstone bibehålla resurserna. 70 000 euro är i sammanhanget inte särdeles mycket pengar i LR:s budget.  Och dessa pengarna kan rädda både liv och miminera problem som kostar betydligt mycket mer i längden för vårt samhälle vet vi alla.


Jag tycker det är högst anmärkningsvärt att LR skär ner på denna viktiga myndighet som hjälper till att skapa trygghet i vårt åländska samhälle när det inte längre ser ut som tidigare utanför vår husknut. I polisen arbete där arbetet mot drogerna och narkotikan ingår är det enligt många med mig fullständigt fel att dra ner på resurserna såsom LR nu gjort.


Polisen kommer den 1 februari att presentera ett projekt mot narkotikabekämpningen.  Vi kan bara hoppas att LR tills dess tagit sitt förnuft till fånga och valt att backa upp polisen i dess oerhört viktiga polisiära arbete och åtminstone bibehåller deras resurser (skjuter till minst 70000,-) så att de kan fortsätta sitt arbete för att skapa ett tryggt Åland .  Det är dags att agera nu innan det är försent.


Anders Holmberg

Företagare och Politiker. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards