Direktlänk till inlägg 14 mars 2017

Nu slopar LR polisens dag

Av Anders Holmberg - 14 mars 2017 04:49

 

Så var det dags igen. Polisens dag slopas, detta när pengarna som LR beviljar inte räcker till. Skrev en insändare i detta mycket viktiga debattämne. Kan samtidigt inte låta bli att klippa in ett citat från dagens Ålandstidning. Jag håller faktiskt med tjänstemän ibland. Tänk om LR kunde prioritera Polisen och dess arbete, då skulle flera viktiga beslut i vårt samhälle vara betydligt enklare. 


Ha en bra dag vänner. 


Insändaren:


Ålands Landskapsregerings beslut att under 2017 skära ner på polismyndigheten får såklart följder. Vi har kunnat läsa om dessa i takt med att narkotikan ökat på Åland och antalet utredningsärenden är så många att man inte hinner med.


Nu kommer nästa tråkiga inslag. Den så omtyckta Polisens dag arrangeras inte i år. Polisen måste spara in pengar och i säg är det kanske inget anmärkningsvärt. Men det som är uppseendeväckande är att det här är ett beslut som de ledande politikerna och LR ligger bakom. Att dra ner på polisens resurser i dessa tider är inget annat än helt vansinnigt, hela samhället sätts i gungning. Något som nog knappast någon av oss skattebetalare vill. Och nej detta är förstås inte polisernas fel, de gör nog sjutton sitt bästa utifrån de förutsättningar som de ges av LR.


Det är politikerna som sitter vid makten som prioriterar fel just nu. Inte nog med att den personliga integriteten och rättsäkerheten är hotad på Åland. Nu stryper man även kontakten till polisen. Man tycker ju att det borde vara tvärtom att man från LR sida skulle välja att satsa ännu mer på synlighet och kontakt samt information hur vi ålänningar skall kontakta polisen och andra räddningsmyndigheter när vi anar att något är fel och någon far illa.


Polisens dag har varit ett omtyckt och välbesökt inslag i den åländska vardagen. En möjlighet för polisen att komma i kontakt med allmänheten. Barn och familjer har uppskattat dagen och möjligheten att få komma i kontakt och träffa de riktiga poliserna. Nu är det alltså slut med detta i år och vem av alla duktiga i personalen lyfts fram som årets polis för sitt arbete i år? Nej dessa felprioriteringar börjar bli tröttsamma, hur länge vi skall behöva acceptera att LR fortsätter att prioritera bort polisen och drar ner på deras resurser.


Anders Holmberg

Köpman och politiker. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards