Alla inlägg under augusti 2017

Av Anders Holmberg - 17 augusti 2017 22:01

    

Sommaren är över och det är dags för nya vardagsrutiner, spännande sådana på flera sätt och vis. Lite politik blir det också och säkerligen mycket jobb. Fick för mig att blogga mitt i allt. Det är oftast politik jag bloggar om, märkligt. Men jag skall även berätta om en händelse från sommaren som fått mig att fundera.

Under sommaren och senaste året har man  på ett eller annat sätt träffat ungdomar som kommit i kontakt med droger eller narkotika. Jag har tagit mig tid att prata med flere av dem och vissa historier är gripande på flera sätt och vis. Jag tror att vi är flere som inte förstår vilket helvete vissa går och gått igenom. Jag är inte förvånad att de kommit i kontakt med droger och narkotika. Nåväl det förebyggande arbetet är viktigt därute, men lika viktigt är arbete med att ta hand om de människor som mår dåligt och som ropar på hjälp. Ibland undrar jag verkligen varför ingen hör ropet eller om ropet är för svagt, eller om det är så att ingen vill eller orkar ropa. Vem gör det idag?

Framåtvikt på motorhuven
En händelse från sommaren som etsat sig fast hos mig är den lördagskvällen när det var mycket folk i farten i Mariehamn. Jag ser en person som jag upplevt märkbart påverkad sätta sig i en bil, bakom ratten. En annan person går mot bilen, bilen rör sig, det är flera personer runt omkring. Nej nej nej snälla kör inte över någon nu hinner jag tänka, mittiallt ligger personen framåtvikt på motorhuven. Bilen stannar, pust. Personen hoppar in i bilen. Jag rusar fram och ställer mig demonstrativt framför bilen. Öga mot öga med föraren och passageraren. 

Du kör ingenstans
Det finns inte en tanke på att låta den bilen köra vidare. Inte en j-vla chans. En annan person intill har ringt polisen. Föraren stiger ur efter en stund, bilen är igång, jag säger, det är min skyldighet att agera, DU KÖR INGENSTANS. Efter någon minut kommer Polisen. Föraren släpper det mesta och rusar iväg. Polisjakten har börjat till fots. Samtidigt står jag där framför bilen.

Först på polisförhöret konstaterar jag vad sjutton jag gjorde att ställa mig framför bilen, de hade ju för sjutton kunnat köra över mig utan problem. Visst vill man hjälpa till och visst vill man vara med och stoppa det som inte är okej i vårt samhälle. Men det finns ju gränser för hur man skall göra. Säkert har man lärt sig en läxa, även om jag högst troligt även nästa gång kommer att agera, men hur det måste jag fundera på för framför bilen känns inte optimalt för det minnet har etsat sig fast.

Åter till det politiska ärendet, har skickat in en insändare till lokala medierna idag som rör Fältarnas och deras viktiga förebyggande arbete.

Fältarnas status bör höjas och utvecklas


Skolorna har startat igen och fältarna är åter på plats. Deras viktiga förebyggande arbetet mot alkohol, droger och kontakten med ungdomar blir allt viktigare.


Fältarna samarbetar idag med ungdomsledarna, fritidsledarna, skolorna, polisen, socialkanslierna ute i kommunerna och tredje sektorn. 


Sedan begynnelsen när Fältarna började sin verksamhet har de jobbat med förebyggande arbete med och för åländska ungdomar i åldern 13-17. Tyngdpunkten i arbetet har varit ungdomar i högstadieåldern. Obunden Samling har tillsammans med Ålands Framtid med Centern idag lämnat in ett initiativ till stadsstyrelsen. Vi vill att man ser över Fältarnas arbetsbeskrivning och verksamhet. Samhället förändras och då behöver även Fältarnas arbete och arbetsbeskrivning ses över. 


Vi har under senaste året kunnat utläsa hur drog- och narkotikasituationen ökar på Åland och hur nyttjandet går nedåt i åldrarna. Vi anser till exempel att det förebyggande arbetet vid stadens skolor även bör omfatta elever i årskurs 6.


Social- och hälsovårdsminister Wille Valve (MSÅ) säger till media att han är nöjd med polisens arbete mot drogrelaterade brott. Det är även vi. Bra jobbat polis, tull och gränsbevakning. 


Vi får samtidigt innerligt hoppas att det förebyggande arbetet har en mycket hög prioritering när LR drogstrategiarbetet fortsätter. Även arbetet att ta hand om de ungdomar och andra som hamnat i drogernas värld är oerhört viktigt, de behöver all hjälp de kan få. innan det är försent. Vi har under sommaren nåtts av information att unga människor lämnat oss. Det är inte okej.


Mariehamns stad har idag fyra fältare som är under stadens socialnämnd. 50 % av budgeten betalas av Mariehamns stad och resterande 50 % av de övriga åländska kommunerna enligt avtal. 

 
I vår närregion ser vi hur Fältarnas roll blir allt viktigare och hur deras status höjs. Fältarna gör idag ett mycket viktigt förebyggande arbete runt om på Åland. Det är hög tid att ALLA kommuner på Åland tillsammans nu utvecklar och utökar Fältarnas viktiga arbetet. Fler kommuner kan spara pengar genom förebyggande arbete.



 

Anders Holmberg.  

Företagare och politiker. 


  





 




  


Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards