Alla inlägg den 7 april 2019

Av Anders Holmberg - 7 april 2019 14:02

 

Foto: Tomas Tornefell. Ålands radio. 


196 dagar kvar till lagtings- och kommunalvalet på Åland. Har inte uppdaterat min politiska blogg. Detta trots en hel del viktiga politiska inlägg. Skall uppdatera er som inte följer mig på Facebook lite frekventare här på bloggen. 


Sbrev en insändare ihelgen. Den publiceras i tidningarna inom kort. 


INSÄNDAREN:


Vad har vår riksdagsman gjort för tipset och spelet på Åland?

 

Snart är det riksdagsval, kampanjandet pågår för fullt, positiva bilder och leenden kablas ut på Facebook och andra sociala medier mest hela tiden. Det mesta verkar så otroligt positivt. Men hur har det riktigt gått senaste åren, ta till exempel Veikkausspelet. Hur har den åländske riksdagsledamot Mats Löfström agerat och jobbat med detta?

 

Den 1 januari 2017 försvann Stryktipsspelet, den 1 januari 2018 plockade det statliga spelbolaget bort allt kvarvarande spel på Åland. Den 17 december 2018 överlämnades ett medborgarinitiativ av 1607 personer till Ålands lagting. 1607 röstberättigade ålänningar undertecknade initiativet på 15 dagar, där de önskade tips, lottospel och tidigare spelprodukter som funnits på Åland tillbaka.


Nu skall dessa 1607 åländska medborgare rösta i riksdagsvalet. På vem skall dessa rösta? Innan jag som företagare och en av initiativtagarna till medborgarinitiativet tänker avlägga min röst i riksdagsvalet vore det onekligen intressant. Att höra vad Ålands nuvarande riksdagsledamot har gjort under dessa år för att Veikkausspelet skulle bli kvar på Åland. 

 

Som företagare på Åland är det tråkigt när man tvingas stänga fast butiker och behöver säga upp personal. Lika tråkigt är det att behöva berätta för kunder att det inte längre kan spela på finska statliga spelbolagets Veikkaus produkter Stryktips, Lotto, Viking Lotto, Eurojackpot eller deras skraplotter. 


Mats Löfström och andra riksdagskandidater är varmt välkommen till min butik för att träffa de ålänningar som fortfarande är besvikna och väntar på att bli behandlade likadant som övriga finländare och europeer? Skall de som känner sig orättvist behandlade tvingas uppsöka EU för att rättvisa skall skipas.  

 

Det vore intressant att höra vad Mats Löfström men även de andra riksdagskandidaterna tänker göra för att Veikkaus kommer tillbaka till Åland och vad som egentligen krävs för att tusentals ålänningar skall behandlas som övriga finska medborgare och européer. 

 


Anders Holmberg
Företagare, politiker och initiativtagare till medborgarinitiativet.

 




Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards