Senaste inläggen

Av Anders Holmberg - 18 september 2019 01:04

  

Under mina 15 år som företagare i Mariehamn har jag ofta på ett eller annat sätt kommit i kontakt med polisen och dess arbete. Frågan vi ålänningar ofta ställer oss är - räcker polisens resurser till?


Idag får utredningar vänta,  anmälningar läggs på hög. Är detta bra? Det må vara så att ett brottsärende kräver mer resurser idag än tidigare och det inte ser ut som förr runt vår husknut. Men det är viktigt att brottsutövaren får sitt straff fortast möjligt. Annars fortgår brotten på löpande band och vårt trygga Åland blir något helt annat än tryggt.


Att målsägande kan behöva vänta uppemot fem-sex månader innan det händer någonting eller ens blir kallad på förhör är inte heller okej. Vi kan inte acceptera att vittnen förhörs efter fyra-fem månader, eller ett år efter händelsen.


För ålänningarna handlar allt det här om egen integritet, rättssäkerhet och trygghet. 

För polisen handlar detta om ett förtroende mot de åländska medborgarna. Polisen har ett tydligt uppdrag i vårt samhälle. Deras närvaro ute på fältet ger och skapar trygghet. Polisen gör ett bra arbete med de resurser de tilldelats. Att polischefen uttalat sig att resurserna just nu räcker till, det är hans bedömning.


Min och Obunden Samlings bedömning har sedan valet 2015 varit att så inte är fallet. För oss och det åländska folket är tryggheten oerhört viktig. Det är viktigt att utredningspersonal får göra sitt jobb och inte vara ute på fältet och fylla luckor för att få den dagliga övervakningen att fungera.


I takt med att drogerna, narkotikan och andra rusmedel har brett ut sig har även andra problem uppstått på Åland. Dessa är mycket kostsamma för vårt samhälle. Vi måste med mer kraft än tidigare begränsa dem. Förutom det förebyggande arbetet är det av yttersta vikt att polisen ges de rätta resurserna.


För visst skall Åland även i framtiden vara ett tryggt samhälle att leva och bo på. 


/Anders Holmberg, lagtings- och kommunalvalskandidat

Obunden Samling.

Av Anders Holmberg - 10 september 2019 09:47

Nu lyfts Veikkausfrågan, mitt i allt.
- 40 dagar till valet.

Den 29 november 2018 startade undertecknad tillsammans med med tre andra Veikkaus spelombud på Åland ett medborgarinitiativ. "Tips, lottospel och tidigare spelprodukter på Åland"

På 14 dagar skrev hela 1600 åländska röstberättigade medborgare under medborgarinitiativet.

Bakgrunden var att år 2000 tog Veikkaus bort vadhållningsspelet från Åland, 2017 försvann stryktipset och 1.1 2018 togs allt Veikkaus spel bort från Åland. Det har gått lång tid sedan Veikkaus lämnade Åland. Många lovord har kommit från LR och kansliministern.


Nu med 40 dagar kvar till valet kommer nästa besked.Hur skall vi tolka detta utspel, är det ren valpropaganda eller?

Medborgarinitiativet ligger idag hos lag- och kulturutskottet och lär knappast nå lagtinget ännu.

Jag kommer politiskt att bevaka detta ärende för de 1600 ålänningar som önskar att veikkausspelet eller liknande spelprodukter tillbaka till Åland.

https://alandsradio.ax/nyheter/ny-losning-provas-veikkaus?fbclid=IwAR1l_msazULyiJ7KqrqEE91LZtYqLLgylfQkCF--zpkHGUaU_CB08e9XSMU

Av Anders Holmberg - 9 september 2019 13:36

 



Lördag 24 augusti var det en bilolycka nere i Berghamn Eckerö. Över två veckor har gått och fortfarande står bilen kvar med polisband runt sig.



Placeringen är inte den bästa heller. Den står på gång- och cykelbanan och utgör helt klart en fara i det trafiktäta hamnområdet. Bilen står på rederiets markområde vilket inte berättigar dem till att flytta bilen utan bilägarens tillstånd. Ägaren till bilen har trots flera uppmaningar inte flyttat bilen.

Lagstiftningen är verkligen bristfällig i dessa fall. Och det är ju inte bara där i Berghamn det står skrotbilar. Det här problemet är återkommande i vårt landskap. Det står bilar övergivna lite varstans.



Över 30000 bilar på Åland!
På tal om bilar. 2018 var det totala antalet registrerade bilar på Åland 30 284 st, en ökning med 627 bilar mot 2017. Totala fordonsbeståndet för 2018 är 48 566 st, en ökning med 1 046 från 2017. Antal yrkesfordon år 2018 var 384.

Vi har otroligt mycket registerade bilar och fordon på Åland. Obunden Samling lämnade den 10 november 2017 in en budgetmotion om skrotbilspremie. Inför valet 2019 är detta något vi återigen lyfter som en viktig insats.

Meningen med skrotbilspremien är att förnya bilparken och därigenom få ner utsläppen vilket går i linje med landskapets rådande klimatstrategi.


2015 införde Finland en skrotbilspremie. Den som köper en ny bil och i samband med det lämnar in sin gamla bil till skrotning erhåller en skrotbilspremie på 1500€. Av bidraget stod staten för 1000€ och bilbranschen för 500€. Ett motsvarande system bör införas i landskapet Åland på samma grunder som det finska.


Anders Holmberg.
Din kandidat i lagtings- och kommunalvalet.

Av Anders Holmberg - 3 september 2019 08:29


Den 17 augusti 2017 lämnade jag in ett initiativ till stadsstyrelsen. Se omgående över fältarnas arbetsbeskrivning och verksamhet löd budskapet. TVÅ år har gått och ingenting har hänt,  det är riktigt olyckligt. 


Vid senaste stadsfullmäktige lyfte jag ärendet, återstår att se nu om stadsstyrelsen tar till sig detta och går vidare med initiativet, detta två är försenat.


Vi har den senaste tiden kunnat läsa att den psykiska ohälsan ökar bland våra ungdomar. Vi vet att drogerna finns bland ungdomar, att yngre och yngre testar droger. Det här är inte bra och förebyggande och informativa insatser behövs.


Jag anser att fältarnas roll idag inte är densamma som när verksamheten inleddes. I begynnelsen var huvudsakligen det förebyggande- och informationsarbetet för åländska ungdomar i åldern 13-17, där målgruppen i första hand är ungdomar i högstadieåldern. 


Det förebyggande arbetet i framtiden bör även innefatta elever i årskurs 6 vid stadens och de åländska skolorna. Stadens socialnämnd är huvudman för fältarnas verksamhet. Flera andra åländska kommuner är med och betalar för verksamheten.


En tidigare Obunden politiker sade nyligen, de som letar fel, brister eller konflikter hos andra politiker istället för samarbete kommer inte att få mycket uträttat inom den åländska politiken. Det är nu upp till bevis att de andra kommunerna som är delaktiga i fältarnas verksamhet tar sitt ansvar. Att politiker även i Jomala och andra kommuner visar vilja att de vill vara med och satsa på ungdomarna fast detta är ett initiativ och upprop är från en Obunden politiker.


Jag hoppas att de politiker som säger sig vilja satsa på ungdomarna i vårt samhälle lägger den politiska partiprestigen åt sidan och på ett eller annat sätt bidrar till att fältarna och deras verksamhet kan utvecklas fortast möjligt.


Jag har i flera år både politiskt och privat jobbat med ungdomar och följt det fina ungdomsarbete som görs. Jag kommer politiskt att arbeta för en ansvarfull, hållbar och långsiktig ekonomisk politik. Det fantastiska förebyggande arbetet som fältarna idag jobbar med är mycket viktigt. Mycket har gjorts men tillsammans kan vi göra mycket mer.



Anders Holmberg

Obunden lagtingskandidat.

Av Anders Holmberg - 29 augusti 2019 21:52


 

Idag är det bara 52 dagar kvar till lagtings- och kommunalvalet. 


När jag gick förbi torget i Mariehamn idag var det en stor grop. Ett torgtak byggs för 150 000 euro. 

Vid behandlingen av ärendet i stadsfullmäktige föreslog jag att det belopp om 100 000 euro skulle kvarstå. Helst ville jag göra något helt annat för pengarna. 


Vi tillåter det att kosta mer än vi ursprungligen budgeterat. Detta genomsyrar ofta politiska beslut i Mariehamn. Det gör ingenting. En massa märkliga beslut som kostar skattebetalarna onödiga pengar. 


Att vårt Obundna förslag om 100 000 euro inte ens togs upp till omröstning är bedrövligt i sig och det har vi överklagat och beslut inväntar vi ännu. Hade nämnden varit rättvis hade man inväntar beslutet och byggt sedan. Men det verkar vara bråttom att bränna pengar ibland. 


Vi måste stoppa slöseriet med skattepengar. Jag kommer aldrig att glömma när Ålandsvägen skulle klubbas igenom. Jag hyste oro för hur trafiken från södra staden skulle fungera att leda genom och förbi Mariehamn. Ursprungsplanen för Ålandsvägen var närmare 10-15 år. Nåväl. Jag tyckte vi kunde revidera den litegrann och spara pengar.


Anders. Jag har väntat i 10-15 år på att Ålandsvägen skall byggas om. Nu är pengarna beviljade. Nu SKALL den byggas om. För mig är det märkligt hur vi ibland jobbar med skattebetalarnas pengar.


Torgtaket är ett annat sådant. Vi hade gott klarar oss med ett tak för mindre pengar.


Trevlig helg vänner 👍 

Av Anders Holmberg - 29 augusti 2019 21:40

Det är viktigt att tänka på miljön. Vid tisdagens Stadsfullmäktige lämnade jag in en motion om båtbottentvätt. Någonting som blir allt vanligare i våra närregioner. 


Så här löd den:


Till Stadsfullmäktige

Ärende: Motion om båtbottentvätt


Båtbottentvättar blir allt vanligare i våra närregioner. Östra hamnen i Mariehamn är idag en välbesökt marina och har årligen flera gäster från både riket, Sverige och Europa. Efterfrågan har ökat och fler och fler båtturister eftersöker idag möjligheterna att kunna tvätta fritidsbåtens botten.


Mariehamns Stad bör därför möjliggöra för företagare, entreprenörer eller föreningar att i östra hamnen eller dess närhet etablera en båtbottentvätt och bistå dem så att Mariehamn som besöksmål för båtar kan erbjuda detta.
Slemmern är på grund av sin slutna natur känslig mot mikroplaster och giftiga båtbottenfärger och vi bör vara rädda om östra hamnens vattenkvalité. En båtbottentvätt gör att båtägare inte behöver måla botten med giftiga färger, vi sparar därmed på miljön och staden blir en föregångare kring miljön.


Det finns idag två båtbränsleförsäljningsställen i östra hamnen och dess inlopp som arranderar mark- och vattenområde av staden. Dessutom finns en stor marina och segelförening i östra hamnen. Då det även finns företagare och entreprenörer som tidigare visat intresse bör staden kontakta dem och föra diskussioner med dem om intresse kring att etablera en båtbottentvätt i Östra hamnen och dess inlopp.
En plats för båtbottentvätt kunde även planeras in i samband med projektet för Östra hamnen.



Med hänvisning till ovanstående föreslår vi:
Att stadsstyrelsen omgående ger stadens förvaltning i uppdrag att undersöka lämpliga platser för båtbottentvätt i östra hamnen och dess inlopp. Samt föra diskussioner med företagare och entreprenörer som idag arranderar mark- och vattenområden om intresse att etablera en båtbottentvätt finns. Detta så att Mariehamn inför sommaren 2020 kan erbjuda besökande båtturister och lokalbefolkning möjlighet att tvätta botten på sina fritidsbåtar och på så vis i ett förebyggande syfte ta ansvar för vattenkvaliten i Slemmern.


Mariehamn 27 augusti


Anders Holmberg
Obunden Samling.

Av Anders Holmberg - 27 augusti 2019 18:36

 

Islandia uppe i höger hörn bör byggas ut. Foto: Mariehamns Stad 


Vid kvällens stadsfullmäktige lämnade jag in följande motion om Islandia. 


Istiderna vid ishallen Islandia i Mariehamn är begränsade varför det nu är dags att bygga ut islandia ishall.


En utbyggnad av Islandia ger mer istider och utrymme för Mariehamnare och ålänningar att nyttja istiderna. Idag tampas herrar, damer, ungdomar, korplag, familjer och friåkare om få istider på kvällar och helger. Även skolor och dagis kunde använda isen inomhus. När dessutom naturisarna blir allt sämre vintertid är det även mer tryggt att skrinna på landbacken.


En utbyggnad skulle även möjliggöra att turneringar med inresande ungdomar och föräldrar går att genomföra. Det är därför viktigt att utbyggnaden blir minst en halvhall som innehåller två junioranpassade spelplaner. Utbyggnaden kunde ske över den nuvarande konstisutomhusbanan intill tennisplanerna, detta då denna idag inte används så mycket som den borde. Staden kommer under år 2021 att förnya kylsystemet vid Islandia varför denna utbyggnad borde ske samtidigt av ekonomiska orsaker.


En utbyggnad gynnar idrottsturismen som idag är en viktig säsongsförlängare för företagare i Mariehamn. Om vi kan hjälpa till att fylla stadens hotell och övernattningsfaciliteter utanför sommarsäsongen är detta mycket positivt för stadens näringsliv.


På sikt bör staden även utreda möjligheter att driftsprivatisera Islandia med föreningar som är verksamma i ishallen.


Med hänvisning till ovanstående föreslår vi:

Att stadsstyrelsen omgående ger stadens förvaltning i uppdrag att utreda möjligheterna att bygga ut Islandia med minst en halvhall intill. Och att projekteringskostnader finns i budgeten. Samt att investeringen upptas i budgeten för år 2021. Staden kan samtidigt utreda framtida möjligheter att driftsprivatisera Islandia.


Mariehamn den 25 augusti.


Anders Holmberg
Obunden Samling Mariehamn.


Av Anders Holmberg - 25 augusti 2019 21:34

 

 

 Med anledning av debatten som varit efter Företagarna på Ålands inlägg om skattegränsen skrev jag en insändare. 

 

 

Företagarna på Åland drog igång debatten kring skattegränsen.

Debatten som efterföljde i medierna och på sociala medier blev ensidig och aningen vinklad. Jag tillhör inte de som vill ta bort någon skattegräns. Däremot kunde vi utveckla den för att göra det enklare för företagare som verkar på Åland.


Allt fokus i rapporteringen blev nu hur viktig sjöfarten är för att upprätthålla transporterna till och från Åland. 

Hur viktigt den är för att den åländska turismen skall kunna överleva.

Hur viktig arbetsgivare den är för ålänningarna. Hur viktig taxfreen ombord är för att fartygen skall kunna ha rimliga avgifter och trafikera till och från Åland. 


Vad hände när 24h blev 20h?

I slutet av 90-talet ändrade Åland taxfreereglerna från 24-timmars regeln till 20-timmar. Under åren har flera åländska fartyg bytt flagga i aktern till svensk flagga. Följderna har blivit att ålänningar inte längre anställs. Det är fördelaktigare att anställa svenskar.

 

I folkmun och bland politiker brukar ingen våga prata om den heliga kon, rederierna och dess verksamhet. Jag tycker att det på fullaste allvar är dags att vi lyfter den debatten. Jag vill att hela Åland skall leva.


Vad har utflaggningarna haft för effekter på det åländska samhället och kommunernas skatteintäkter? Hur många ålänningar jobbar idag kvar på de åländska rederierna och fartygen? Vad blev effekterna för turismen och näringslivet av att Åland ändrade från 24 till 20 timmars regeln?


För att få svar på alla dessa frågor behöver ÅSUB göra nya utredningar som ger oss tydliga svar. 


Tillväxten inom det landbaserade näringslivet har stagnerat. Vi har en dålig tillväxt. Det är fakta. Den åländska turismen som är en stor och viktig del i vårt åländska näringsliv har nedmonterats och högsäsongen är numera några dagar i juli. Det håller inte längre. 


”Idag dansar vi på fartyget”

Nyligen hade ett rederi en throwback day bild från långt tillbaka på sina sociala medier. I konversationen berättade en resenär hur hon åkte med deras fartyg och gick iland i Mariehamn och dansade på hotell Arkipelag. Rederiet svarade resenären. Idag dansar vi på fartyget!

 Ett rätt talande exempel på hur det ser ut idag och vad följden kanske blev av 20-timmars regeln. 

 

Jag som politiker vill jobba för att det blir dans på landbacken igen. Hur de landbaserade företagen och rederierna utvecklar Åland som destination. Hur rederierna återigen är med och skapar arbets- och praktikplatser för studerande. Hur det åländska näringslivet börjar blomstra, tillväxten tar fart, detta så att vi kan utveckla Åland och den åländska välfärden ännu mer. 

 

Åland har enorma möjligheter.

Det är dags att de politiker som styr Åland på allvar slutar vara obekymrade över Ålands negativa trend och utveckling innan det går för långt. Vi behöver ett starkt åländskt näringsliv och en fungerande turism. Det kan vi skapa tillsammans bara viljan finns. 

 

Anders Holmberg

Obunden lagtingskandidat.

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023
>>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards