Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

Övervakningskameror i stan behövs!

Av Anders Holmberg - 10 oktober 2011 15:09

 

Kanske det är dags för övervakningskameror i centrala Mariehamn. I lördags var jag ut på två nattklubbar i Mariehamn, mycket folk och riktigt bra stämning vad jag kunde se och höra.

   

Så läser jag Ålands Radios nyheter:

Vid fyratiden på söndagsmorgonen blev en man i 20-årsåldern grovt misshandlad på Nygatan i centrala Mariehamn. Mannen fick ta emot ett slag mot huvudet och ramlade och slog huvudet i gatan.
   Han fördes medvetslös till sjukhuset i Mariehamn, men flögs på söndagsförmiddagen till Akademiska sjukhuset i Uppsala för vård. Han har nu vaknat ur sin medvetslöshet, men det finns inga uppgifter på hur svårt skadad han är.


Vi inom obunden Samling i Mariehamn har diskutterat på våra möten huruvida det finns skäl att ha övervakningskameror i centrum. Vi är för detta, men det skall förstås inte missbrukas, men i fallet ovan hade det varit av vikt att kunna kika på lite övervakningsfilmer. 

 

Från vårt valprogram står det att läsa:

För att motverka skadegörelsen i centrum och annan kriminalitet förespråkar ObS i Mariehamn att det sätts upp ett tillräckligt antal övervakningskameror på strategiska platser. Arrangemanget sker i samråd med staden, företags- och fastighetsägarna samt polisen. Övervakningskamerorna ska inte

vara ett alternativ till polisiärt arbete utan ses som ett komplement för att utreda brott.


Hjälper ofta till

Som företagare i Mariehamn blir jag ofta kontaktad av Polisen då vi har övervakningsbilder från både i och utanför butiken. Jag tror mig veta att våra bilder varit till stor hjälp vid det polisiära arbetet. Utan att berätta för mycket var det roligt att konstatera att den eftersökte våldtäktsmannen åkte fast så fort.




 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards