Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

Så här lätt kan det går fel för ungdomar

Av Anders Holmberg - 10 oktober 2011 16:14

 
Jag har under mina åtta år vid Shell stationen varit med om både det ena och det andra vad gäller ungdomar.     
 

Undertecknad kontaktade under sensommaren föreningen Fri från Narkotika och bad dem omgående ta hit Håkan Fransson, drogsamordnare i Öckerö kommun. Jag valde även gå in och sponsorera föreläsningen åt föreningen som äger rum nu på torsdag 13/10 kl. 19.00 i lagtinget.


Allt detta sedan jag sett ett Tv4-inslag med Fransson om hur de jobbade med ungdomarna i Öckerö kommun utanför Göteborg. Håkan Fransson, drogsamordnare i Öckerö kommun, kommer nu till Åland och berättar hur man minskat alkoholkonsumionen drastiskt i Öckerö kommun, genom att få alla vuxna att komma överens om att inga unga ska få tag på alkohol. Föreläsningen arrangeras av Fri från narkotika.

Jag har med anledning av detta skrivit en insändare:


Så här lätt kan det går fel för ungdomar

Jag har under mina senaste år på min arbetsplats sett både roliga och mindre roliga saker med ungdomar inblandade.


Det här är en liten berättelse från Mariehamn. Fredag, kl. 21.00, ett gäng på 4-6 personer i åldern 14-16 år besöker en butik i staden. Två åker fast för snatteri.


Det går någon vecka, Polisen kontaktar mig 03-tiden söndag, de letar 5-6 killar. Någon timme senare vid 6-tiden är två av killarna omhändertagna av Polisen. Inbrott och skadegörelsen i över 10 bilar. Första frågan jag ställer mig, vad sjutton gör Ni ute den här tiden?


Historien går vidare, jag pratar med en av killarna och försöker få honom att förstå att han inte kommer att få något sommarjobb hos mig om han fortsätter i dessa banor. Det går några dagar igen, en av dem kommer in och berättar för personalen, att blir erbjudna narkotika utanför. Jag är själv förälder till två tjejer och om några år har jag fullt upp att hålla koll på dem. Vi föräldrar skall inte anklaga oss själva att vi är dåliga, men vi kanske behöver stanna upp i vardagen ibland.


När jag i somras såg ett inslag i TV4 med drogförebyggaren Håkan Fransson från Öckerö kommun kontaktade jag Fri från narkotika på Åland och bad dem ta hit honom. Jag valde även gå in och sponsorera föreläsningen åt föreningen som nu äger rum torsdag 13/10 kl. 19.00 i lagtinget.


Så alla föräldrar och anhöriga ta tillfället i akt och besök föreläsningen så hjälps vi alla åt att ta hand om våra ungdomar. Samhället har ett enormt ansvar men även vi föräldrar, jag vill arbeta med ungdomarna både som förälder men även på landskaps- och kommunalnivå kommande år.


Anders Holmberg

OB 64 och 506.

Företagare och entreprenör




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards