Alla inlägg den 13 september 2014

Av Anders Holmberg - 13 september 2014 19:57

Jeppas Maxi är helt enkelt makalös!

  

Han var storfavorit på svenska V75, detta i en omgång med en omsättning på över 108 miljoner kronor och med hela 1.6 miljoner V75 system. Vi pratar om åländske Jeppas Maxi. Jomalahästen Jeppas Maxi. Uppfödd och tränad av jomalabon Robert Ekström. Det är magiskt, det är en otrolig saga som bara fortsätter och fortsätter. Var skall detta sluta?

        


Jeppas Maxi vann idag igen på V75, helt makalöst bra prestation på nytt. Idag på Färjestad, blev han hårt ansatt i spets av en annan mycket fin häst Riff Kronos. Men han stodd pall och vann från tidig ledning i loppet, även om det nog kostade lite att hitta dit.

Nytt åländskt rekord igen Elitloppet nästa?
Sluttiden över medeldistans blev fantastiska 1.11,8 Aldrig någonsin har en åländsk häst sprungit så fort tidigare, vilken stjärna det här är. Indian Silver som deltog i två Elitlopp var bäst på 1640 meter och gick 1.11,2 i Elitlopssfinalen den 28 maj 2000.

Om åtta månader är det dags för Elitloppet 2015, frågan är om Jeppas Maxi blir den andra åländske hästen någonsin att delta i Elitloppet. Det vore mäktigt, det vore störtskönt för att vara helt ärlig. Jag älskar detta.

Segern idag gav eko igen i svenska travmedier, ibland undrar jag om en vanlig ålänning förstår vilken oerhörd prestation detta är. Ekot i travvärlden gör att Åländske hästen verkligen sätter Åland på travkartan, travkrönikören Indianen skrev i Nya Åland att det åländska bragdguldet och åländska turismpriset redan var klart för Jeppas Maxi och Robert Ekström. Jag ställer mig i samma led och hyllar Jeppas Maxi. 

Nu väntar närmast V75 finaler på Solvalla den 27 september med ett förstapris om 200.000 kronor. På åtta starter iår har Jeppas kört in 675.000 kronor, helt makalöst för en åländsk häst även det. Jag hoppas nu verkligen att Ålands hästsportsförening tillsammans med ett lokalt bussföretag arrangerar en resa till V75 finalerna under Kriteriehelgen, kanske till och med erbjuder två dagars resa med övernattning. Se till att ålänningarna åker till Solvalla nu och hejar fram Jeppas till nya stordåd. 

Hört och läst om Jeppas Maxi:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article19528225.ab



Fakta Indian Silver:
https://www.travsport.se/hast/visa/186821

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards