Direktlänk till inlägg 25 augusti 2015

Alla på Åland skall må bra

Av Anders Holmberg - 25 augusti 2015 00:43


Det vankas lagtings- och kommunalval på Åland i oktober och således närmar det sig deadline, vilken lista och vilket parti. På fotbollstermer är jag väl fortfarande en "free agent". Silly Season pågår till början av september så ännu finns det gott om tid att bestämma sig. Jag känner att jag inte har någon brådska och mina beslut lär nog klarna inom kort. Ikväll vankas det stadsfullmäktige och till det mötet har jag minst två bra motioner med mig.  

Över till dagens tidning, där jag har en insändare kring folksjukdomen, psykisk ohälsa:

Inför lagtingsvalet 2011 skrev jag om att en ny folksjukdom var på väg in över Åland. Nu är den här och sjukvården behöver få mer resurser.

Hur mår Åland idag egentligen? Vi har kunnat läsa en mycket intressant artikelserie i Nya Åland om psykisk ohälsa senaste veckorna. Situationen på Åland är helt klart alarmerande. Kraven i samhället har fortsätta att öka, ibland är viktminskningsprogram och fettprocenter är viktigare än att vara en normal bra människa. Vi lever i ett allt större kravsamhälle.

Facebook, twitter, instagram, snap-chat och androidtelefonernas intrång bidrar till att man idag kan ligga i soffan och prata via livebild med varandra. Teknologin har tagit över och våra ungdomar slussas ibland runt som guttaperkabollar. När sedan föräldrarna inte hinner med att vara perfekta blir det pannkaka. Dygnet har dessutom för få timmar. Alla föräldrar klarar idag inte av alla måsten. Ungdomarna ser chansen och flyr från hemmet. Till fester, stadens gator, och där kommer de i kontakt med alkohol och droger.  

Ett rop på hjälp vid separationer eller skilsmässor är inte ovanligt på Åland. Och någon tillräcklig hjälp finns det tyvärr inte därute idag. När sedan handläggningen av ett barnskyddsärende tar allt för lång tid blir situationen ännu tyngre för föräldrarna och barnen.

Åland behöver idag mer resurser än någonsin tidigare till både akuta insatser men även till förebyggande åtgärder. Det behövs mer personal inom psykvården, på fältet och även i skolorna.

Socialförvaltningen i kommunerna kunde kanske även upprätta separations- och skillsmässoskolor i större grad så att föräldrarna och även barnen inte behöver ropa på hjälp innan det är försent.

Förebyggande åtgärder är oerhört viktiga och det finns mycket mer vi kan göra kring detta. Vi måste verkligen se till att ha goda resurser till den lagstadgade servicen framöver. En ny folksjukdom kom. Den heter psykisk ohälsa.

För mig är detta en stor valfråga och det är oerhört glädjande att se att så många lyfter den psykiska ohälsan i debatten inför valet.

Nu måste vi se till att vi lyckas skjuta till de extra resurser som kommer att krävas. Och detta oavsett mindre klumpsummor eller ekonomiskt sämre tider. Jag vill att alla på Åland skall må bra och även ha rätten att må bra.

Anders Holmberg.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards