Direktlänk till inlägg 3 september 2019

Vem mer är beredd att satsa på fältarna och ungdomarna?

Av Anders Holmberg - 3 september 2019 08:29


Den 17 augusti 2017 lämnade jag in ett initiativ till stadsstyrelsen. Se omgående över fältarnas arbetsbeskrivning och verksamhet löd budskapet. TVÅ år har gått och ingenting har hänt,  det är riktigt olyckligt. 


Vid senaste stadsfullmäktige lyfte jag ärendet, återstår att se nu om stadsstyrelsen tar till sig detta och går vidare med initiativet, detta två är försenat.


Vi har den senaste tiden kunnat läsa att den psykiska ohälsan ökar bland våra ungdomar. Vi vet att drogerna finns bland ungdomar, att yngre och yngre testar droger. Det här är inte bra och förebyggande och informativa insatser behövs.


Jag anser att fältarnas roll idag inte är densamma som när verksamheten inleddes. I begynnelsen var huvudsakligen det förebyggande- och informationsarbetet för åländska ungdomar i åldern 13-17, där målgruppen i första hand är ungdomar i högstadieåldern. 


Det förebyggande arbetet i framtiden bör även innefatta elever i årskurs 6 vid stadens och de åländska skolorna. Stadens socialnämnd är huvudman för fältarnas verksamhet. Flera andra åländska kommuner är med och betalar för verksamheten.


En tidigare Obunden politiker sade nyligen, de som letar fel, brister eller konflikter hos andra politiker istället för samarbete kommer inte att få mycket uträttat inom den åländska politiken. Det är nu upp till bevis att de andra kommunerna som är delaktiga i fältarnas verksamhet tar sitt ansvar. Att politiker även i Jomala och andra kommuner visar vilja att de vill vara med och satsa på ungdomarna fast detta är ett initiativ och upprop är från en Obunden politiker.


Jag hoppas att de politiker som säger sig vilja satsa på ungdomarna i vårt samhälle lägger den politiska partiprestigen åt sidan och på ett eller annat sätt bidrar till att fältarna och deras verksamhet kan utvecklas fortast möjligt.


Jag har i flera år både politiskt och privat jobbat med ungdomar och följt det fina ungdomsarbete som görs. Jag kommer politiskt att arbeta för en ansvarfull, hållbar och långsiktig ekonomisk politik. Det fantastiska förebyggande arbetet som fältarna idag jobbar med är mycket viktigt. Mycket har gjorts men tillsammans kan vi göra mycket mer.



Anders Holmberg

Obunden lagtingskandidat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards