Direktlänk till inlägg 25 september 2014

Varför går det så trögt hela tiden?

Av Anders Holmberg - 25 september 2014 11:36


Sitter och läser Ålands Radios hemsida, nu skall jag "gnälla" lite som vissa av mina vänner säger att jag gör när jag tar bladet från munnen. Märkväl, det är inte alltid gnäll för att man har åsikter och synpunkter. Nu har jag lite saker jag blir småtokig på.

Vi börjar med kansliminister Wille Valve, han vill ha en gemensam byggnadsinspektion på Åland. Det är väl ingen dum idé. Detta har ju diskutterats tidigare. Men jag ställer mig däremot frågan, när sjutton får vi en gemensam räddningsmyndighet på Åland? För snart fem år sedan var jag med i en arbetsgrupp för en gemensam räddningsmyndighet på Åland. Det finns till och med beslut från regeringen att detta skall förverkligas. Idag sitter några personer igen och jobbar för att komma vidare, rapporterna säger att det går ännu trögare än senast, varför går det så himla trögt hela tiden? Kan någon förklara det för mig.

Jag undrar hur länge det tar innan någon männikska får sätta livet till på grund av dessa barnsligheter. Nyligen hade vi en  olycka med bil på kommungränsen Jomala och Mariehamn mellan personbilar. Ambulans från Mariehamns räddningsverk är tidigt på plats. Men räddningsfordon från MRV får inte åka samtidigt. Det skall Jomala FBK göra, det är på deras område, allt detta när det sitter personal på MRV som kan åka och göra den första insatsen direkt. Det kan handla om minuter när det gäller att rädda liv, kanske sekunder. Nej varför skall vi minimera räddningstiden och skador samt rädda liv.

Jag undrar om alla på Solberget och i Möckelöområdet känner till detta fenomen. För det är ju exakt samma visa när det börjar brinna. Jag tycker att detta är riktigt pinsamt, må vara att man inte fått till ett räddningssamarbete men att låta oss medborgare drabbas av detta är ju rent ut sagt helt vansinnigt.

Gångbro över Östra utfarten vettja
På tal om förkastligt, under skördefesten var det ånyo en olycka vid Sjökvarteret i Mariehamn. Jag har som medlem i stadens infrastrukturnämnd under flera år tryckt på för att får en trafiklösning kring området vid Sjökvarteret. Jag har till och med i diskussionerna föreslagit att man bör bygga en fin gångbro över östra utfarten så att gång och cykeltrafikanterna kan gå tryggt över utfarten. Ärendet om problematiken vid Sjökvarteret har gått vidare och idag ligger det ett förslag med "övergångsställen" hos landsskapet. Undrar vems bord detta ligger på, för det går lååångsamt. Nu kommer dessutom verkligheten emot oss.

Vem ansvarar för Östra Utfarten?
Östra utfarten är ju inte Mariehamns Stads väg, det är landskapets väg, men området kring utfarten är ju stadens. Kanske det är därför olyckorna fortgår på Östra utfarten hela tiden, ingen tar tag i problematiken och verkligen gör något åt saken. Detta för mig osökt in på stormen häromdagen. Ett träd faller ner på vägen vid Östra Utfarten och skadar en bil lätt. Frågan är nu, vem ansvarar för trädet och vem tar hand om ansvaret. Stadens säger att det är landsskapets ansvar, landsskapet säger att det är stadens ansvar. Pajkastningen går att läsa i lokaltidingen, mittemellan båda parter sitter en drabbad medborgare och bollas hit och dit. Det är så tragiskt. Snälla förenkla byråkratin ibland och framförallt SAMARBETA och gör något som för samhället framåt ibland istället för att som med räddningssamarbete bolla ärendet fram och tillbaka år efter år och absolut ingenting händer.

Ha en bra dag alla vänner. /Anders

Ps. Taxisituationen i Mariehamn och på Åland skall jag belysa någongång framöver. För snart är det julfesttider och stadens gator fylls med festglada krogbesökare som sedan inte får tag på taxi. Då bråkar, slåss och förstör de istället på stadens gator, några somnar på gatorna och Polisen får mycket mer arbete. Även här ett problem som rätt enkelt kunde lösas med lite mer krafttag och framförallt lite vilja att vilja samarbeta och förbättra. 

Länk till Ålands Radio.
http://www.radiotv.ax/nyheter/valve-vill-ha-gemensam-byggnadsinspektion

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards