Alla inlägg den 18 maj 2015

Av Anders Holmberg - 18 maj 2015 12:30

Hallo!

I helgen läste jag två insändare och kände att jag måste lägga in en tanke i debatten om skejtparken. Har inte varit aktiv på bloggen senaste tiden. Men idag den 18 maj är det väl exakt fem månader till kommunal- och lagtingsvalet.

Jag intervjuades nyligen av Ålandstidningen om vilken partitillhörig jag hade, svarade kort och enkelt obunden obunden. Skall återkomma till detta vid ett senare tillfälle och hur framtiden ser ut kring mitt politiska engagemang.

Här kommer inlägget:
  
Fotot är hämtat från http://www.mariehamn.ax/idrott-fritid/idrottsanlaggningar/mariebad/

Debatten om en skejtpark i Mariehamn fortsätter i lokaltidningarna och nu börjar frågan äntligen aktualiseras på allvar i stadens korridorer. 


Efter att de senaste åren ha följt flera ungdomar som utövar denna fritidsaktivitet råder det inte några som helst tvivel att staden behöver en ordentlig skejtpark. Det finns många skejtare och fler kan det bli framöver. 

Som Mariehamnare ser jag hellre att dessa ungdomar kan utöva sitt fritidsintresse än att de ränner runt på stadens gator och parker.


Många ungdomar i Mariehamn har redan hamnat in på fel bana. Det kostar Mariehamn massor av pengar. Vi har genom åren satsat mycket pengar på vissa ”stora” idrotter. Samhället, trender och intressen förändras. Då måste även staden anpassa sig om vi vill hänga med i utvecklingen. 


Det finns plats reserverad i Miramarparken för en skejtpark. Renè Janetzko, ordförande i SK8 Åland förordar en skejtpark i Miramarparken. Jag förstår hans resonemang. I Stockholm och andra städer finns det fina platser för skejtare i centrala delar av staden och intill parkområden. Hela området har där blivit en populär samlingsplats. 


Mariebad

Men jag skulle faktiskt vilja lyfta ett område till i beredningen innan ett beslut fattas. Det är Mariebadområdet. Både norr och söder om Mariebad finns det intressanta markområden som staden bör ta till användning. 

Äldrerådet i Mariehamn sade nyligen att de vill ha att en trivsel- och motionsplats i stadens centrum. Varför kan vi inte rikta blickarna lite lite norrut mot Mariebad även gällande detta.


Kringeffekter för stadens anläggningar

Det är anmärkningsvärt hur vi i Mariehamn spridit ut våra fritids och rekreaktionsanläggningar lite varstans under alla år. Nu när frågorna auktualiseras om renovering och nybyggnation inom fritidsförvaltningen tycker jag det är viktigt att man i besluten försöker skapa lite ringeffekter för staden och dess verksamheter. Kanske även stadens bowlinghall i framtiden skall ligga intill Mariebad. 

Anders Holmberg
Stadsfullmäktigeledamot

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards