Direktlänk till inlägg 29 augusti 2019

Båtbottentvätt behövs i Mariehamn

Av Anders Holmberg - 29 augusti 2019 21:40

Det är viktigt att tänka på miljön. Vid tisdagens Stadsfullmäktige lämnade jag in en motion om båtbottentvätt. Någonting som blir allt vanligare i våra närregioner. 


Så här löd den:


Till Stadsfullmäktige

Ärende: Motion om båtbottentvätt


Båtbottentvättar blir allt vanligare i våra närregioner. Östra hamnen i Mariehamn är idag en välbesökt marina och har årligen flera gäster från både riket, Sverige och Europa. Efterfrågan har ökat och fler och fler båtturister eftersöker idag möjligheterna att kunna tvätta fritidsbåtens botten.


Mariehamns Stad bör därför möjliggöra för företagare, entreprenörer eller föreningar att i östra hamnen eller dess närhet etablera en båtbottentvätt och bistå dem så att Mariehamn som besöksmål för båtar kan erbjuda detta.
Slemmern är på grund av sin slutna natur känslig mot mikroplaster och giftiga båtbottenfärger och vi bör vara rädda om östra hamnens vattenkvalité. En båtbottentvätt gör att båtägare inte behöver måla botten med giftiga färger, vi sparar därmed på miljön och staden blir en föregångare kring miljön.


Det finns idag två båtbränsleförsäljningsställen i östra hamnen och dess inlopp som arranderar mark- och vattenområde av staden. Dessutom finns en stor marina och segelförening i östra hamnen. Då det även finns företagare och entreprenörer som tidigare visat intresse bör staden kontakta dem och föra diskussioner med dem om intresse kring att etablera en båtbottentvätt i Östra hamnen och dess inlopp.
En plats för båtbottentvätt kunde även planeras in i samband med projektet för Östra hamnen.



Med hänvisning till ovanstående föreslår vi:
Att stadsstyrelsen omgående ger stadens förvaltning i uppdrag att undersöka lämpliga platser för båtbottentvätt i östra hamnen och dess inlopp. Samt föra diskussioner med företagare och entreprenörer som idag arranderar mark- och vattenområden om intresse att etablera en båtbottentvätt finns. Detta så att Mariehamn inför sommaren 2020 kan erbjuda besökande båtturister och lokalbefolkning möjlighet att tvätta botten på sina fritidsbåtar och på så vis i ett förebyggande syfte ta ansvar för vattenkvaliten i Slemmern.


Mariehamn 27 augusti


Anders Holmberg
Obunden Samling.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards