Alla inlägg den 29 augusti 2019

Av Anders Holmberg - 29 augusti 2019 21:52


 

Idag är det bara 52 dagar kvar till lagtings- och kommunalvalet. 


När jag gick förbi torget i Mariehamn idag var det en stor grop. Ett torgtak byggs för 150 000 euro. 

Vid behandlingen av ärendet i stadsfullmäktige föreslog jag att det belopp om 100 000 euro skulle kvarstå. Helst ville jag göra något helt annat för pengarna. 


Vi tillåter det att kosta mer än vi ursprungligen budgeterat. Detta genomsyrar ofta politiska beslut i Mariehamn. Det gör ingenting. En massa märkliga beslut som kostar skattebetalarna onödiga pengar. 


Att vårt Obundna förslag om 100 000 euro inte ens togs upp till omröstning är bedrövligt i sig och det har vi överklagat och beslut inväntar vi ännu. Hade nämnden varit rättvis hade man inväntar beslutet och byggt sedan. Men det verkar vara bråttom att bränna pengar ibland. 


Vi måste stoppa slöseriet med skattepengar. Jag kommer aldrig att glömma när Ålandsvägen skulle klubbas igenom. Jag hyste oro för hur trafiken från södra staden skulle fungera att leda genom och förbi Mariehamn. Ursprungsplanen för Ålandsvägen var närmare 10-15 år. Nåväl. Jag tyckte vi kunde revidera den litegrann och spara pengar.


Anders. Jag har väntat i 10-15 år på att Ålandsvägen skall byggas om. Nu är pengarna beviljade. Nu SKALL den byggas om. För mig är det märkligt hur vi ibland jobbar med skattebetalarnas pengar.


Torgtaket är ett annat sådant. Vi hade gott klarar oss med ett tak för mindre pengar.


Trevlig helg vänner 👍 

Av Anders Holmberg - 29 augusti 2019 21:40

Det är viktigt att tänka på miljön. Vid tisdagens Stadsfullmäktige lämnade jag in en motion om båtbottentvätt. Någonting som blir allt vanligare i våra närregioner. 


Så här löd den:


Till Stadsfullmäktige

Ärende: Motion om båtbottentvätt


Båtbottentvättar blir allt vanligare i våra närregioner. Östra hamnen i Mariehamn är idag en välbesökt marina och har årligen flera gäster från både riket, Sverige och Europa. Efterfrågan har ökat och fler och fler båtturister eftersöker idag möjligheterna att kunna tvätta fritidsbåtens botten.


Mariehamns Stad bör därför möjliggöra för företagare, entreprenörer eller föreningar att i östra hamnen eller dess närhet etablera en båtbottentvätt och bistå dem så att Mariehamn som besöksmål för båtar kan erbjuda detta.
Slemmern är på grund av sin slutna natur känslig mot mikroplaster och giftiga båtbottenfärger och vi bör vara rädda om östra hamnens vattenkvalité. En båtbottentvätt gör att båtägare inte behöver måla botten med giftiga färger, vi sparar därmed på miljön och staden blir en föregångare kring miljön.


Det finns idag två båtbränsleförsäljningsställen i östra hamnen och dess inlopp som arranderar mark- och vattenområde av staden. Dessutom finns en stor marina och segelförening i östra hamnen. Då det även finns företagare och entreprenörer som tidigare visat intresse bör staden kontakta dem och föra diskussioner med dem om intresse kring att etablera en båtbottentvätt i Östra hamnen och dess inlopp.
En plats för båtbottentvätt kunde även planeras in i samband med projektet för Östra hamnen.



Med hänvisning till ovanstående föreslår vi:
Att stadsstyrelsen omgående ger stadens förvaltning i uppdrag att undersöka lämpliga platser för båtbottentvätt i östra hamnen och dess inlopp. Samt föra diskussioner med företagare och entreprenörer som idag arranderar mark- och vattenområden om intresse att etablera en båtbottentvätt finns. Detta så att Mariehamn inför sommaren 2020 kan erbjuda besökande båtturister och lokalbefolkning möjlighet att tvätta botten på sina fritidsbåtar och på så vis i ett förebyggande syfte ta ansvar för vattenkvaliten i Slemmern.


Mariehamn 27 augusti


Anders Holmberg
Obunden Samling.

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards