Alla inlägg den 5 oktober 2015

Av Anders Holmberg - 5 oktober 2015 20:30

Var till Posten i Mariehamn idag i ett postärende. Där var det köer till förhandsröstningen, roligt och intressant.

13 dagar kvar till valet idag, temperaturen stiger, på Posten i Mariehamn var det mycket väljare som ville poströsta idag, roligt.  Jag hoppas och tror att det kan bli ett nytt rekord i år i valdeltagande, visst vore det otroligt roligt.

Nu på eftermiddagen stod en lokaltidning på stan, vågar man gissa att en ny valpejling är på gång. Helgen rusade annars iväg, agendan har varit rätt fullspäckad sista veckorna och efter Open By Night i fredags blev det en lite lugnare helg. Jag hann dock med att delta i lördagens debatt vid Maxinge samt speeddejta lite, nytt grepp och intressant på flera sätt och vis.

Debatten för övrigt handlade om samhällsservicereformen, självstyrelsens utveckling och Ålands utveckling. Jag hade nog kanske sett framemot mer näringspolitiska frågor när vi ändå var inne i ett köpcentrum. Noterade efter debatten att debuten gick någorlunda, tidigare val har jag inte deltagit i några debatter så nu var den debuten avklarad. Tack John Holmberg (Lib) och Axel Jonsson (ÅF) som satt intill mig.


I debatten kom vi in en del på hur Åland skall utvecklas de kommande fyra åren. För mig som företagare och entreprenör är det viktigt att vi skapar förutsättningar för just företagare och entreprenörer. Åland behöver fler företag och fler arbetsplatser. Åland behöver blomstrande företag, det är grunden för hela vår framtid och här har vi mycket vi kan hjälpa till med framöver.


Ta bara en sådan enkel sak som alla regelverk, det börjar bli tufft att vara egenföretagare idag, många drar sig från att starta eget företag, jag folk vågar inte starta företag och då är det illa. Vi inom Obunden Samling vill förenkla byråkratin och förvaltningen, banta ÅMHM. Förstås riktar inte vi någon kritik mot de som idag gör sitt jobb på ÅMHM, de gör ett bra jobb. Kritiken skall vi rikta mot politiker som är med och tar fram lagar, vi behöver nogrannt se över dessa saker framöver så att det inte bara är byråkratiska pekpinnar precis överallt framöver.


Under debatten blev det diskussioner om turismen och vem vi skall locka till Åland, det pratades om att vi måste rikta blickarna mot Europa och världen. Jag tror det räcker att snegla mot mälarregionen och Stockholm, det är en marknad som Åland inte har träffat rätt på fullt ut ännu. Det finns mycket att göra, nu är det bara att kavla upp ärmarna.

Vi inom Obunden Samling går till val med ambitionen 3-5 mandat i lagtinget.

Jag är övertygad att den Obundna sakpolitiken behövs på Åland. Jag tror inte att några få stora partier skall styra Åland år efter år. Jag gillar inte det maktmissbruk som förekommit. Jag tror därför att det vore bra om vi begränsade åren man sitter i lagtinget till 2 mandatperioder. Det är nog bra om man får komma ut på gatorna och i byarna på Åland, se och uppleva verkligheten. Den Obundna politiken är jordnära, jag vill vara med och styra skeppet Åland framåt. Obunden Samling har ett digert valprogram, enligt både Ålandstidningen och Radio Åland det mest konkreta.


Förhandsröstningen pågår, en röst på 48 i lagtingsvalet och 556 i kommunalvalet i Mariehamn är en röst för förändring och förnyelse.


Ha det gott.
Anders

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards