Alla inlägg den 12 oktober 2015

Av Anders Holmberg - 12 oktober 2015 14:32

Debatten kring Polisen fortsätter och idag berör Fredrik Rosenqvist ämnet på ledarplats i Ålandstidningen. Polisen och dess resurser är ett ämne som engagerar mig oerhört.

Kanske det har att göra med att jag i flera års tid arbetat på en sådan arbetsplats att jag ser en hel del. Framförallt har jag sett hur eländet därute på gatorna ökar. Dagar, kvällar och nätter. I dagens ledare i Ålandstidningen belyser Fredrik Rosenqvist problematiken och jag känner delvis lite som honom. För allt står inte rätt till, men jag är även rätt klar att det handlar om bemanning och mer resurser. För några år sedan var jag med i en arbetsgrupp för Mariehamns Stad där vi var tre politiker som träffade Ålands Polismyndighet flera gånger.

Då var ärendet att öka tryggheten och säkerheten på stadens gator. Bland annat diskuterade vi kameraövervakning för att underlätta Polisens arbete och utredningar. Då var det Teijo Ristola som var polischef, jag minns såväl när han berättade om utvecklingen i stort på Åland, han redogjorde klart och tydligt hur brotten ökade men framförallt att ett ärende och utredningen tog mycket mycket längre tid och krävde mer resurser än tidigare. Ta bara dessa passagerarfartyg som anlöper Mariehamn. Hur mycket arbete och resurser tror ni att dessa fartyg kräver. Det kommer passagerare iland det händer saker ombord. Ett fall ombord kunde engagera tiotalet utredare, bara en sådan sak.

Hela rättsväsendet och polismyndigheten är något som vi inom Obunden Samling kommer att jobba med under lagtingsarbete. Rosenqvist nämnde i ledaren att det var ett enda parti som belyste Polisen i valprogrammet.

Från vårt valprogram står att läsa att vi vill arbeta för att:

- utöka polisens resurser och säkerställa att de åländska ung­domar som lockats till att ut­bilda sig till poliser ges möjlig­het till jobb inom land­skapet

- öppna polisväxeln så att med­borgarnas trygghet ökar samt att alarmcentralen frigörs från polis­myndigheten och blir en egen myndighet.

Rösta för förändring och förnyelse.

#alltöverettmandatvoreenskräll

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards