Alla inlägg den 11 oktober 2015

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2015 23:15

Vi inom Obunden samling hade ett valspurtsmöte under söndagen. Flera stolar behövde hämtas in och nya medlemmar anslöt. Valrörelsen ger oss styrka och framtidstro, vi har varit ute och mött väljare hela helgen och de senaste veckorna. Obunden Samling går fortsatt för 3-5 mandat i lagtingsvalet. Kom ihåg att rösta för förändring och förnyelse nu.

Harry Jansson ifrågasätter i sin blogg hur Ålandsbudgeten skall kunna minskas med 25 miljoner och säger att det är ett krav från de Obundna. I tv-debatten som jag såg nämndes att partiledarna skulle skära i kostnaderna. Vissa partier tog fram hyveln och hyvlade 15 miljoner, andra mer. En skärgårdsfärja kostar 25 miljoner. Visst det är en investering, men pengar som skall fram. Men med konsultkostnader på 2 miljoner euro för bara kortrutten finns det nog pengar som kunde hanteras bättre, det finns mer att lyfta fram. Jag återkommer med intressanta uppgifter som nått ända ut på gräsrotsnivå inom partiet. Betänk även att vi ibland måste fokusera på att öka intäkterna inte bara stirra oss blinda på kostnaderna. Det skall Katrin Sjögren ha all heder för i debatten, hon var en av få som lyfte fram detta när det var duploklossar på bordet. Under mina snart åtta år i Mariehamn har jag i flera omgångar belyst detta dilemma med att intäkter är viktigt, inte bara skatteintäkter och fastighetsskatter. 

Harry J skrev förresten i sin blogg om piTToreska inslag i valdebatten så här långt. Jag skulle gärna vilja veta hur Centern tänker hantera basekonomi frågan som Hållbart Initiativ nu för fram. Anledningen till varför Centern valde ett valförbund med vänsterliberala Hållbart Initiativ kan väl inte ha varit på grund av att Centern vill vara med och införa basinkomst. Det vore hursomhelst intressant att höra hur Centern tänker finansiera detta.

6 dagar kvar till valet. Det är måndag nu.

#alltöverettmandatvoreenskräll

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards