Alla inlägg den 16 september 2015

Av Anders Holmberg - 16 september 2015 14:47

Efter två år steg jag igår av mitt förtroendeuppdrag inom Hem & Skola vid Ytternäs skola. Ett oerhört intressant och lärorikt uppdrag, oj vad viktig det är med Hem & Skola föreningar runt om på Åland.

Det har regnar på rätt bra idag och hösten är verkligen i antågande och nu är det bara 32 dagar kvar till valet. Igår avtackades jag med blomster av hem & skola föreningen vid Ytternäs, det var dags att lämna mitt tvååriga uppdrag inom föreningen. Arbete i H&S är viktigt, jag har under mina två år kommit närmare skolans arbete, fått träffa andra H&S föreningar, arbetet som görs i föreningarna är viktigt för hemmet, skolan men förstås även för barnen. Vid Ytternäs har vi senaste åren fokuserat en hel del på hur eleverna mår i skolan, arrangerat lite föreläsningar och framför allt följt skolans arbete med KIVA projektet.

Under gårdagen kunde rektorn uppvisa att mobbningen vid skolan fortsätter att minska. Det är glädjande, men det är inte alls bra att det fortfarande förekommer mobbning och att elever vid skolan mår dåligt. Men det här är ju inte unikt för Ytternäs, flere skolor har samma problem, till och med större problem. Den ökande nätmobbningen är en stor orsak, eller låt säga, de sociala medierna, såsom, KIK, Snap-Chat, Instagram, Facebook och nu senaste Jodel, dessa medier har en stor del i hur dagens ungdomar mår. Läste en intervju med ungdomspolisen Båsk nyligen där han uttryckte att Polisen behöver få mer resurser. Jag är benägen att hålla med. Hela Polishuset skulle behöva få mer resurser. Jag skall återkomma till mina tankar kring detta inom kort.

På Hem & Skola mötet igår kom en person fram till mig och önskade mig lycka till i valet. Sedan sade denna, vilken fin insändare det var till dig i Nya Åland. Jag funderade en stund, tycker du. Ja det var så fint skrivet. Ja inledningen den var ju bra sade jag, men läste du inte sista delen. Nej det gjorde jag inte sade han. Okej. Insändaren eller frågan riktad till mig upplevde jag nästan som lite förtal, det var flere som kontaktade mig igår och undrade hur sjutton tidningen kunde publicera den där insändare. Men jag har lärt mig, man får utstå både det ena och det andra när det gäller politik och tankar. Det är ibland tråkigt hurdan jakt det blir, jag förstår varför flera köpmän tackar nej till att ställa upp i valet vart fjärde år. Det är något vi borde arbeta bort då det finns flera duktiga företagare som mycket väl kunde kliva in i politikens heta korridorer.

Här hittar ni insändare som nämns ovantill;
http://www.nyan.ax/fraga-till-anders-holmberg/
och här hittar ni mitt svar; http://www.nyan.ax/vi-bor-vara-realister/

Ha det gott. Anders

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards