Direktlänk till inlägg 11 september 2015

Jag ställer upp i valet 2015

Av Anders Holmberg - 11 september 2015 10:57


Jag ställer upp i valet 2015 för Obunden Samling. Det har inte varit så självklart som många kanske tror. Även om jag deltagit i debatten senaste månaderna och året. Jag har ett uppdrag från valet 2011 att fullfölja. Jag gick till val för Obunden Samling 2011 och det uppdraget är snart avklarat. Mycket har hänt senaste veckorna.




Idag har jag därför lämnat in mitt medgivande till lagtings- och kommunalvalet i oktober, jag har valt att ställa upp för Obunden Samling (OB). Detta trots att flera andra partier har uppvaktat mig under sommaren. Detta kanske är en följd av att andra personer valt att lämna OB. Avhoppet från lagtingsgruppen var något som flera medlemmar och även jag i föreningen tog illa vid sig av. Det här är något som stärkt hela OB och ur allt detta har mycket nytt och bra fötts. Det visar även rekryteringen av nya medlemmar och kandidater till valet.




Under de senaste åren har debattklimatet blivit både fult och fegt i politiken. Personangreppen avlöser varandra och retoriken går mestadels ut på att smutskasta andra personer, partier och dess åsikter. Istället för att hitta lösningar som gör Åland och vårt samhälle bättre.




Under mina åtta år i OB har jag deltagit i stadspolitiken och sitter idag i stadsfullmäktige och infrastrukturnämnden. Som egenföretagare och föreningsmänniska, känner jag ett stort ansvar att vara med och påverka i lagtings- och kommunalpolitik. Jag ser även framemot att hålla OB kvar på den politiska kartan. OB behövs inom den åländska politiken.


OB är enligt mig en bra plantskola för många nya politiker, där vi för sakpolitik. Det har ibland varit högt till tak. Samtidigt skall vi veta att OB har levererat och format många duktiga politiker. Det säger en del om hur viktig OB är, har varit och även kommer att vara för det åländska samhället, politiken och demokratin på Åland.




OB har många företagare i föreningens led och för mig är de näringspolitiska frågorna förstås mycket viktiga. Även turismen och hela den branschen har jag mycket synpunkter och åsikter kring. Men förstås ligger ungdomarna mig nära. Detta då jag nästan dagligen kommit i nära kontakt med dem under de senaste åren. Vi behöver alla ibland stanna upp och fundera om vi tar hand om alla våra medmänniskor ordentligt. Ger vi alla på Åland de förutsättningar och rättigheter de behöver och är berättigade till för att trivas och må bra. Då lever och blomstrar hela Åland.




Det är bra med folkvalda politiker som har idéer och visioner än de som gör så lite som möjligt för att undvika kritik. Det är något jag tar med mig som ledord in i lagtings- och kommunalvalet 2015.




Anders Holmberg,


Företagare, entreprenör och föreningsmänniska.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Holmberg - 11 oktober 2023 23:43


 

Av Anders Holmberg - 14 september 2023 12:10


      Kort om mig: Anders Holmberg, företagare, 48 år, Mariehamn. Två döttrar 20 och 22 år. Politiskt engagerad i 16 år i Mariehamn, stadsfullmäktige, stadsstyrelsen, nämnder, stadens bolag och kommiteer. Är idag ersättare i Ålands lagting f...

Av Anders Holmberg - 9 augusti 2023 11:00


Idag gick ett pressmeddelande ut att jag valt att fortsätta mig politiska karriär hos Moderat Samling.För kontinuerliga uppdateringar följ mig på mina facebooksidor.   Pressmedelande - Mariehamn den 9/8-2023.Holmberg väljer Moderat Samling Efter...

Av Anders Holmberg - 25 april 2023 20:24


Hej!   Vad roligt att ni hittat till min bloggsidan. Jag finns numera på Facebook. Följ mig och mina politiska tankar där.Anders Holmberg - Politiker | Facebook   ...

Av Anders Holmberg - 29 november 2021 20:45


     Lite måndagstankar.   Hoppas alla haft en fin lillajul.   Vill bara berätta för mina vänner och följare att jag meddelat styrelsen i Obunden Samling att jag lämnar Obundna. Detta är ett beslut som mognat fram det sista året oc...

Presentation


Välkommen till min blogg. Åsikter, tankar och funderingar från mig.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Min gästbok

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards